4/2017


szkoła mistrzów fortepianu 2012

Częściowo zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury w ramach programu operacyjnego "Promocja Czytelnictwa"




Wielka Gala - podsumowanie

27 Festiwal Mozartowski w Warszawie dobiegł końca.

WIELKA GALA OPEROWA, ZAKOŃCZENIE 27. FESTIWALU MOZARTOWSKIEGO W WARSZAWIE

11 lipca – Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

9 lipca - Studio Koncertowe Polskiego Radia imienia Witolda Lutosławskiego

7 lipca 2017 – Zamek Królewski w Warszawie

5.07.2017 Koncert w Wiedeńskim stylu A.D. 1783

3.07.2017 - Msza c-moll, Kościół Seminaryjny

3.07.2017 Meccore String Quartet

Marek Dudek | Lwowski kamerton


3.07.2017 - Msza c-moll, Kościół Seminaryjny - numer: Nowości/

Piękne, przejmujące dzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta, w którym kompozytor pokazał nie tylko wyżyny liryzmu w ariach, ale również kunszt polifoniczny, którego przejawem są partie chóralne. Choć za owiane legendami i tajemnicami uznaje się mozartowskie Requiem to Msza c-moll niczym mu nie ustępuje „atrakcyjnością” w kontekście domysłów, prawd i mitów. Skomponowana rzekomo na obchody koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w Maria-Plain nieopodal Salzburga (miejsce chętnie odwiedzane przez pielgrzymów), de facto z racji na wielką orkiestrację zdaje się bardziej pasować do wielkich przestrzeni salzburskiej katedry.

Pracę nad dziełem Mozart rozpoczął latem 1782 roku, ale nie ukończył go. Na pewno spod jego ręki w pełni wyszły poszczególne części: „Kyrie”, „Gloria”, „Santos” i „Benefitu” oraz zasadniczy szkic „Credo” (nie skończył orkiestracji). Jeśli sięgniemy do adnotacji kompozytora to wynika z nich, że premiera miała miejsce 26 października 1783 roku w Kościele Św. Piotra przy wtórze aplauzu całego środowiska. Jeśli zaś wierzyć zapiskom z tamtego czasu, premierę poprzedziła tylko jedna próba.

Samo dzieło wykraczało znacznie przed standardy swojej epoki. Wzniosłość „Kyrie” i monumentalny 8-głosowy podwójny chór w „Qui tollis”, kontrastujące „Gloria” i „Cum sancto spiritu” czy zachwycająca do dzisiaj aria „Laudamus te”, to wszystko niezbicie dowodzi geniuszu salzburskiego Mistrza.

W koncercie wystąpili Artyści Warszawskiej Opery Kameralnej: Anna Mikołajczyk — sopran, Elżbieta Wróblewska — mezzosopran, Aleksander Kunach — tenor, Rafał Siwek — bas, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Zbigniewa Gracy

powrót

Krzyżówka
Słownik

Ustaw jako stronę startową

Prześlij znajomym


Książki
Podręczniki
Czasopisma
Płyty CD



2003    2004    2005    2006    2007    2008    2009    2010    2011    2012    2013   

Numer poprzedni




Licznik odwiedzin:

1


Gdzie kupić    Redakcja    Misja    Kontakt   

Zobacz nas w:
facebook logo