3/2017


szkoła mistrzów fortepianu 2012

Częściowo zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury w ramach programu operacyjnego "Promocja Czytelnictwa"




Wielka Gala - podsumowanie

27 Festiwal Mozartowski w Warszawie dobiegł końca.

WIELKA GALA OPEROWA, ZAKOŃCZENIE 27. FESTIWALU MOZARTOWSKIEGO W WARSZAWIE

11 lipca – Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

9 lipca - Studio Koncertowe Polskiego Radia imienia Witolda Lutosławskiego

7 lipca 2017 – Zamek Królewski w Warszawie

5.07.2017 Koncert w Wiedeńskim stylu A.D. 1783

3.07.2017 - Msza c-moll, Kościół Seminaryjny

3.07.2017 Meccore String Quartet

Marek Dudek | Lwowski kamerton


O skrzypcach inaczej - numer: Nowości/

Przebywanie z myślami Sławomira Tomasika przynosi podobne przeżycie, jakie daje nam obcowanie z wierszami księdza Twardowskiego. Tu i tu mądrość, tu i tu miłość do dziecka, tu i tu wiara w siłę przyrody. Książka Sławomira Tomasika „Kompas skrzypka, część II” porusza niemal wszystkie problemy związane z grą na skrzypcach i jest skierowana głównie do nauczycieli dzieci i młodzieży. Bogate doświadczenie autora można poznać nie tylko w bardzo dobrych ujęciach problemów i ich dokładnym usystematyzowaniu, ale również w prawidłowym rozumieniu psychiki dziecka. Świetne wykorzystuje zwroty i porównania właściwe dla wyobraźni małych adeptów, dzięki czemu w trudny świat problemów wykonawczych wprowadza ich jakby przez zabawę: niepostrzeżenie, łatwo i skutecznie. Ciekawy jest pomysł końcowego eseju – przy okazji stworzenia szczególnego drzewa genealogicznego przemyca gruntowną wiedzę o historii wykonawstwa skrzypcowego. „Kompas skrzypka 2” jest fachową, świetnie napisaną książką.
Magdalena Rezler-Niesiołowska, Freiburg „Kompas skrzypka” autorstwa Sławo­mira Tomasika wpisuje się w piękną tradycję polskich przemyśleń i prac dotyczących skrzypiec i nauki gry na skrzypcach wybitnych naszych poprzedników, świetnych skrzypków i profesorów, że wymienię tylko: prof. Eugenię Umińską, prof. I. Dubiską, prof. Zenona Felińskiego czy wreszcie osobowości wyjątkowej: prof. Tadeusza Wrońskiego. Książka Sławomira Tomasika powstała z potrzeby podzielenia się z nami jego doświadczeniami, fascynacją skrzypcami i chęcią przekazania swojej pasji wszystkim, którym bliskie są skrzypce – instrument z duszą.
Krzysztof Jakowicz, Warszawa Jakie to szczęście, że istnieje Sławek Tomasik – pasjonat skrzypiec, pełen prawości i delikatności człowiek, wybitnie inteligentny i twórczy pedagog, przyjaciel dzieci i wreszcie utalentowany pisarz i poeta. Bo aż tyle przymiotów trzeba było, by powstała ta praca, która podobnie jak jej Autor, ma wiele wymiarów i żadne jej nazwanie nie jest wystarczające i kompletne. Dla nas, ludzi opętanych przez cztery zwierzęce jelita i pasemko włosia z końskiego ogona, praca pana Tomasika to powieść przygodowa, która wciąga i wiedzie nas przez znane, ale nigdy do końca pojęte meandry wiedzy o tym tajemniczym instrumencie. To mała encyklopedia problemów pedagogicznych. To powiedziane na głos to, co każdego skrzypka i pedagoga nurtuje i drąży:
  • jak uczyć
  • jak nazywać problemy
  • jakimi drogami docierać do prawdy o grze, o muzyce, o guście, o manierach i metodach wykonawczych
  • jak ćwiczyć skutecznie, mało i miło!
Sławek Tomasik nie boi się mówić o tym wszystkim, nawet może (jak dla mnie) ze zbytnią pewnością i wiarą, że jego spostrzeżenia, rady i metody muszą przynieść oczekiwany efekt. Ale dzięki tej pewności jest jak mądry przyjaciel, do którego można zwrócić się o konkretną poradę: jak skakać smyczkiem, jak dobrze wejść w pozycję, jak szybko nauczyć się utworu, jak gładko zmienić strunę – ale z którym można też pogadać o odwiecznych naszych problemach: jak być odtwórcą i twórcą jednocześnie, jak zgłębiać muzykę (kapitalny rozdział „Super Mario i trzy bramy”), jak grać, by dotrzeć do słuchacza (rozdział „Mówcie, a zrozumiecie”). Praca nosi tytuł „Kompas skrzypka”, ale jest też kompasem dla nauczyciela szkoły podstawowej, bardziej zaawansowanego pedagoga (mówi wiele o błędach i problemach wykonawczych występujących u licealistów), a także kompasem dla profesora akademickiego (bo zdradza wiele bardzo ciekawych i osobistych odkryć Autora, dotyczących np. sposobów ćwiczenia, korekty wibracji czy strategii walki z tremą). Rozważania Sławomira Tomasika mogą być też kompasem dla młodzieży rozpoczynającej pracę pedagogiczną – bo ich język jest prosty i piękny, a liczne aluzje do świata przyrody wywołują ciepły uśmiech i uczą jak można rozmawiać z dzieckiem. I wreszcie są kompasem dla rodziców. Może ich lektura przyniesie więcej zrozumienia dla niebotycznych trudności, jakie muszą pokonywać ich dzieci. Charakteryzując na wstępie osobę Autora, wspomniałam o Jego talencie pisarskim i skłonnościach poety­ckich. To dzięki nim te trudne przecież wywody toczą się tak wartko, tak plastycznie, tak lekko i łatwo „otwierają drzwi naszej wyobraźni”, a wszystkie „skaczące, pełzające i dostojnie kroczące” zwierzątka dają nam jakieś ukojenie i poczucie wiary, że ujarzmianie tych czterech strun, choć tak niezwykle trudne, jest czymś silnie powiązanym z naturą i jej odwiecznymi prawami. Myślę, że nie popadnę w zbytnią górnolotność, jeśli powiem, że przebywanie z myślami Sławomira Tomasika przynosi podobne przeżycie, jakie daje nam obcowanie z wierszami księdza Twardowskiego. Tu i tu mądrość, tu i tu miłość do dziecka, tu i tu wiara w siłę przyrody... Nie zmarnujmy okazji, by ta piękna praca stała się własnością nas wszystkich!
Julia Jakimowicz-Jakowicz, Warszawa Kolejny nakład książki "Kompas Skrzypka tom I" Sławomira Tomasika jest już na wyczerpaniu, co świadczy, że cieszy się on uznaniem czytelników. Wielu z nich domagało się dalszego ciągu książki. Mamy dla nich więc już gotowy tom II Wydawca: Twoje Zdrowie Sp. z o. o., 2007 Cena: 45 zł
powrót

Krzyżówka
Słownik

Ustaw jako stronę startową

Prześlij znajomym


Książki
Podręczniki
Czasopisma
Płyty CD



2003    2004    2005    2006    2007    2008    2009    2010    2011    2012    2013   

Numer poprzedni




Licznik odwiedzin:

1


Gdzie kupić    Redakcja    Misja    Kontakt   

Zobacz nas w:
facebook logo